Welk verhaal hang jij op in de lift?

Welk verhaal hang jij op in de lift?

Ongetwijfeld heb je wel eens gehoord van een Elevator Pitch.
Stel je staat in de lift (of waar dan ook) en iemand raakt met je in gesprek en hoort dat je op zoek bent naar een nieuwe baan.
Zo iemand vraagt dan aan je: " Wat voor baan zoek je precies?" of " Wat zoek je en waar ben je heel goed in?"
Diegene kan misschien wel een potentiële werkgever zijn of iemand die graag bereid is jou te helpen door je in zijn of haar netwerk te introduceren.
Maar die persoon wil dan wel snel en duidelijk weten wat je precies zoekt en ervan overtuigd raken dat jij de nodige kwaliteiten, kennis en ervaring hebt om dat ook inderdaad te kunnen doen.
Anders gaat hij/zij je natuurlijk echt niet helpen.

De elevator pitch (of geef het een andere naam) voelt voor veel mensen als niet zo prettig.
Ze hebben het gevoel dat ze zich zelf aan het verkopen zijn en het komt allemaal zo "overdreven" over.
Een dienst of product verkopen gaat ze makkelijker af dan zich zelf verkopen.
Maar als je er over nadenkt zou het toch heel gewoon moeten zijn dat jij kort en krachtig kunt vertellen naar wat voor soort baan jij op zoek bent en dat je ook duidelijk aan kunt geven waar je talenten, kennis & kunde liggen?

Leuk dat je een product kunt verkopen maar is het niet handiger in het leven als je je zelf wat beter leert te verkopen?
Als ik  aan mensen de vraag stel "Wat zoek je precies?" of "Waar ben je erg goed in?"  gebeurt het vaak dat mensen hun werkervaring gaan opnoemen. Ik heb zoveel jaar dit gedaan en zoveel jaar dat gedaan etc.etc.etc.
Leuk, interessant maar dat vraag ik eigenlijk niet. En afgezien daarvan gaat zo'n verhaal " in de lift" natuurlijk veel te lang duren.
Of mensen geven antwoorden als: ik heb goede communicatieve vaardigheden, ben heel analytisch, kan goed in een team werken, ben creatief etc.etc
Maar weet je wat zo lastig is met deze antwoorden?
Die termen zijn te abstract, te veel omvattend. De lezer of de luisteraar kan zich op deze manier echt nog geen goed beeld van jou vormen.

De basis van een goede elevator pitch is zelfkennis.
Gewoon op een rijtje hebben wat jouw ding is, weten wat je goed en makkelijk afgaat. Weten welke kwaliteiten jij hebt waardoor bepaalde werkzaamheden jou veel beter afgaan dan een ander.
Ik hoor je denken " ja kun je wel zeggen Angela maar ik vind dat niet zo makkelijk" .
En dat is zo, we hebben het vaak niet meegekregen om eens goed over ons zelf na te denken.
Afstand te nemen en echt te zien hoe we in elkaar steken en wat wij met onze talenten tot stand kunnen brengen.

Ik zelf heb er ook jaren moeite mee gehad.
Wel het gevoel hebben dat je iets kunt maar het niet goed onder woorden kunnen brengen.
Wat je in ieder geval kunt doen is aan andere mensen vragen of ze kunnen aangeven waar jij goed in bent.
De mensen om ons heen kunnen vaak beter onze  talenten herkennen dan wij zelf.

En je kunt proberen abstracte begrippen als "goede communicatieve vaardigheden"  te vertalen in concrete activiteiten.
Dus voor de ene persoon zal dat zijn: "Ik ben goed in het aanboren van nieuwe relaties en voor de ander is dat " ik ben goed in het onderhouden en uitbouwen van bestaande contacten.
Of " ik kan goed luisteren waardoor ik het probleem achter de vraagstelling snel helder krijg". Of " ik ben sterk in het lostrekken van vastgelopen onderhandelingen".
Wat je als je het ware doet is de zin aanvullen: Met mijn communicatieve vaardigheden zorg ik ervoor dat .........
En dat kun je ook toepassen op Analytisch zijn, Resultaatgericht zijn, etc.etc.

En met dit soort zinnen krijgt een luisteraar (of lezer van je CV) echt een beter beeld waar jouw toegevoegde waarde ligt, wat jij voor het bedrijf kunt betekenen.

Veel succes gewenst!