De manager als bron van irritatie ipv inspiratie

De manager als bron van irritatie ipv inspiratie

 

Uit onderzoek blijkt dat de meeste medewerkers die ontslag nemen niet echt afscheid van hun werkgever willen nemen maar voornamelijk van hun leidinggevende.
Zelf ben ik ook altijd positief verrast (kun je nagaan) als iemand in mijn coach praktijk heel tevreden is met zijn of haar manager.  Hoe kan het toch zijn dat een leidinggevende vaak een bron van onvrede, irritatie en spanning voor medewerkers is.
Ik denk zelf dat het voor een groot deel te maken heeft met de redenen waarom iemand een managers rol op zich neemt.

Veel mensen die in een leidinggevende functie stappen doen dat met name voor zich zelf.
Ze zien het dan als stap vooruit in hun carrière, ze krijgen een hoger salaris, meer aanzien etc, dus allerlei dingen die vooral met hen zelf te maken hebben. En dat is natuurlijk ook niet vreemd zolang het salarishuis van bedrijven nog steeds zo is opgebouwd dat “managers functies” inderdaad hoger ingeschaald zijn dan overige functies. Op deze manier krijg je dus situaties  dat de “beste” verkoper, adviseur, jurist, analist, ontwikkelaar de mogelijkheid wordt geboden om in een leidinggevende functie te stappen.
Met als risico dat zij niet meer dan “middelmatige” managers gaan worden met alle consequenties voor de mensen om hen heen en daarmee ook voor het bedrijf.
Een aantal van hen realiseert zich na een tijd dat het leiding geven hen erg veel energie kost en weinig voldoening oplevert. Dit inzicht doet ze besluiten tot een loopbaan die wel bij hen past. Dit waarschijnlijk tot grote opluchting van de collega’s om hen heen.

Helaas lijkt het erop dat een groter aantal managers juist de ambitie krijgt om nog verder door te groeien.
Dan zie je ontstaan dat deze managers vooral denken aan hun volgende stap in hun carrière in plaats van dat ze gefocust zijn op collega’s in het team of, ook niet onbelangrijk, de klant.
Ik heb het zelf, lang geleden, ook ervaren binnen de ABN AMRO organisatie. Vanaf een bepaald niveau leek het erop dat de focus van de meeste managers meer op hun volgende functie gericht was dan op het faciliteren, inspireren en helpen ontwikkelen van hun medewerkers. En dan hebben we het nog niet eens over de klant waar het eigenlijk binnen een bedrijf om zou moeten draaien.

Leiding geven zou je m.i. niet primair voor jezelf moeten doen maar juist voor anderen.
Als leidinggevende is het toch de bedoeling dat je een goed team weet te bouwen, een prettige werksfeer weet te creëren, mensen faciliteert zodat zij op de meest effectieve manier kunnen werken,  je collega’s weet te inspireren tot een gezamenlijke doelstelling en dat je je mensen naar een hoger niveau weet te tillen.
Je zou dus dan meer op je collega’s gericht moeten zijn dan op jezelf. En dat lijkt voor veel mensen, vooral met bepaalde persoonlijkheids kenmerken echt een stap te ver.

Hoe kun je echter goed leidinggeven als je je collega’s niet goed kent, niet weet waar hun kwaliteiten en energiegevers zitten, waar hun interesses en drijfveren liggen?
Je zou toch willen weten op welke manier je hen het beste leiding kan geven zodat je het optimale uit hen weet te halen en ervoor kan zorgen dat ze zich verder kunnen ontwikkelen?
De kwaliteiten die je als manager nodig hebt, zijn echter niet in iedereen aanwezig. En ik denk dat zelfs het volgen van allerlei opleidingen en coach trajecten in de meeste gevallen niet tot het gewenste resultaat gaat leiden.
Vanzelfsprekend kan iedereen groeien in zijn rol maar de aanwezigheid van bepaalde kwaliteiten zou toch wel de basis van een goede leidinggevende moeten zijn.

 

Als je dit artikel interessant vindt,  zou ik het op prijs stellen als je het hieronder wilt liken of delen.

 

Lees meer
Hoe hard ren jij door het leven?

Hoe hard ren jij door het leven?

Ik zie ze veel, mensen die door het leven rennen.
Mensen die als het ware alles snel doen omdat ze denken dat ze dan meer kunnen doen.
En meer doen lijkt het credo van deze tijd.


Agenda’s staan vol met afspraken, de ene bespreking volgt de andere op, geen tijd ertussen om even terug te kijken en je voor te bereiden op de volgende afspraak.
En privé meestal het zelfde verhaal.
Veel dingen die in het weekend gedaan “moeten” worden en alles in razend tempo.
Bucketlisten vol met activiteiten die nog “ moeten” en hoe eerder hoe beter.
Dus snel lopen, praten, rijden, denken, reizen lijkt voor veel mensen vanzelfsprekend om zoveel mogelijk te doen in zo weinig mogelijk tijd.

Als je echter kijkt naar het snel toenemende aantal mensen dat op één of andere manier stress ervaart in de vorm van overspannenheid, burn-out en alle fases die nog daarvoor zitten, moet het toch overduidelijk zijn dat deze manier van leven (op den duur) niet gaat werken.
Een grote uitval van mensen, met ingrijpende gevolgen voor de mensen zelf maar ook voor de bedrijven. Naast hoge kosten die uitval met zich meebrengt is het meestal ook nog zo dat collega’s, die natuurlijk ook al erg druk waren, het dus nog drukker gaan krijgen.

Eén van de grootste uitdagingen voor bedrijven wordt m.i. een werkomgeving te creëren waarin medewerkers mentaal en lichamelijk gezond kunnen blijven.
Als je je dus als manager bezig wilt zijn met iets dat èn belangrijk èn urgent is,  dan is hier je kans.
En dan is niet de oplossing een cursus Mindfulness te laten verzorgen en vervolgens zelf met een volle agenda en een overvol hoofd gejaagd door te blijven rennen.

Wat vaak het geval is is dat we zo druk met  de “inhoud” van ons werk (of leven) bezig zijn dat we vergeten regelmatig afstand te nemen en ons af te vragen waarom we iets doen en waarom we het op die manier doen.
Daarbij is het zo dat hoe meer we doen, hoe meer we “ aan ons hoofd hebben” , hoe voller ons hoofd met gedachtes zit.
Gedachtes blijven maar komen, het denken is vaak niet meer te stoppen.
Je hoofd loopt dus als het ware over.

Maar met een vol hoofd kun je geen goede gesprekken voeren.
Je bent dan namelijk geneigd te praten in plaats van te luisteren.
De openheid, aandacht en concentratie die nodig is om echt te horen wat anderen zeggen is er niet.
Laat staat dat je opmerkt wat mensen niet zeggen maar wel denken.

Met een vol hoofd kun je niet opmerkzaam zijn op wat er om je heen gebeurt.
Je kunt ook niet meer zien wat het verschil is tussen belangrijk en/of urgent.
Met een vol hoofd kun je niet meer scherp nadenken en de essentie uit informatie of een situatie halen.
Allemaal dingen die volgens mij juist heel belangrijk zijn om slim en effectief je werk te kunnen doen.

En in je privé leven heeft een vol hoofd ook weinig toegevoegde waarde.
Integendeel zelfs, het zorgt ervoor dat je wat je doet niet “bewust” ervaart.
Je zit niet in het moment, je hoofd is namelijk met andere dingen bezig.
Je hoofd loopt als het ware op dat wat er nu is “vooruit”.
 

Als je een situatie of moment niet “bewust” ervaart, haal je er geen voldoening, plezier en energie uit.
Dat is ook de reden dat er veel mensen zijn die op het oog “geweldig leuke en interessante” dingen doen maar zich ondanks dat niet echt happy voelen.
Dus activiteiten zoals uitgaan, vakantie, spelen met (je) kinderen, koken  of het bos ingaan terwijl je oprechte aandacht er niet bij is, leiden tot niks meer dan de gedachte dat je dat ook weer “ gedaan” hebt.
Energie, voldoening en een ontspannen gevoel krijg je er in ieder geval niet van (en de mensen om je heen trouwens ook niet).

 

Hoe loop of ren jij door het leven?
 

Als je dit artikel interessant vindt, voor je zelf en/of voor anderen, zou ik het op prijs stellen als je het hieronder wilt liken of delen.
 

 

Lees meer
Ga jij graag op de automatische piloot?

Ga jij graag op de automatische piloot?

De meeste mensen zijn gewoonte dieren.
We zitten als mensen aardig verstrikt in gewoontes en patronen in ons denken en handelen.
Die gewoontes en patronen zijn cultureel bepaald, we hebben ze meegekregen uit onze opvoeding en opleiding en de sociale en economische omgeving waarin we verkeren.
Met denken en handelen op de “automatische piloot” is op zich niks mis zolang je je maar blijft realiseren dat een groot deel van je denken en doen dus op die manier gaat.
Maar zolang je geen “problemen” ervaart , is er weinig aan de hand.

Maar soms schrik je wakker.
Aanleiding is meestal dat iets niet zo loopt als je zou willen. Dat kan privé zijn maar natuurlijk ook in je werk.
Het kan een onbestendig gevoel zijn van “waar ben ik eigenlijk mee bezig” of “ wil ik dit nog jaren doen”.
Resultaten in je werk die uitblijven, een situatie van dreigend ontslag of het niet vinden van een nieuwe baan.

Vasthouden aan “oude gewoontes” is meestal niet de oplossing.

Dit soort situaties vraagt erom dat je uit je “comfortzone” gaat komen.
Dat je vanuit een andere invalshoek naar je situatie gaat kijken en mogelijk ook een andere aanpak zal gaan kiezen dan je tot nu toe hebt gedaan.
Het begint dus allemaal met hoe je naar een situatie kijkt, dat beinvloedt je denken en dat bepaalt je acties.

Beter dan onderstaande zinnen (uit de NLP-visie)  kan ik het eigenlijk niet zeggen.

Als je blijft kijken
 zoals je altijd heb gekeken,
 blijf je denken 
zoals je altijd heb gedacht,

Als je blijft denken 
zoals je altijd heb gedacht,
 blijf je geloven 
wat je altijd hebt geloofd,

Als je blijft geloven wat je altijd heb geloofd,
 blijf je doen wat je altijd hebt gedaan,

Als je blijft doen 
wat je altijd hebt gedaan,
 blijft je overkomen 
wat je altijd is overkomen.

Lukt het jou nog om op verschillende manieren naar situaties en mensen te kijken?

 

Lees meer
Waar loop jij tegenaan als leidinggevende?

Waar loop jij tegenaan als leidinggevende?

Regelmatig word ik gevraagd leidinggevenden te coachen zodat zij met minder moeite meer resultaat uit hun team kunnen halen.
Dergelijke coach trajecten doe ik heel graag omdat ik veel leidinggevenden zie die enorm veel energie in hun werk steken maar er toch (te) weinig voldoening en resultaat uit halen. En dat is zowel vervelend voor de leidinggevende zelf maar zeker ook voor de mensen in het team.

Aan het begin van het coachtraject is de focus van de manager vaak gericht op de mensen in het team.
De leidinggevende ziet gedrag in zijn team dat hij graag anders zou zien. Mensen nemen geen verantwoordelijkheid, kunnen niet zelfstandig werken. 
Mensen hebben motivatieproblemen, communiceren niet goed met elkaar of dragen onvoldoende bij aan het resultaat.

Het veranderen van je mensen in je team is meestal niet de oplossing.
Andere mensen veranderen is lastig en misschien wel onmogelijk. Waar je als mens meer invloed op hebt is je eigen gedrag.
En door jouw gedrag heb je weer invloed op het gedrag van anderen. Want als je jouw gedrag aanpast, is het onvermijdelijk dat het gedrag in je team ook verandert.
Een goed draaiend team begint echt bij een effectieve manager.

Inzicht krijgen in je eigen gedrag is dus de eerste stap.
Belangrijk is dus dat je in staat bent je eigen gedrag te observeren zodat je inzicht krijgt in je eigen gedrag en het effect daarvan op anderen.
En het is daarbij ook belangrijk dat je weet wat je precies wilt in je werk en waar je naar toe wilt met je team.
Coaching kan van grote toegevoegde waarde zijn om dat allemaal helder te krijgen.

Hieronder een aantal voorbeelden waar leidinggevenden vaak mee geconfronteerd worden in hun werk.

  • Je hebt het idee dat je veel moet controleren anders gaat het niet goed;
  • Je vindt het lastig om confrontaties met anderen aan te gaan;
  • Je mist drive en motivatie bij je mensen;
  • Je hebt moeite om je grenzen aan te geven, nee zeggen vind je moeilijk;
  • Je gaat sneller dan je team, het duurt allemaal zo lang;
  • Je geeft niet graag de verantwoordelijkheid uit handen;
  • Je komt onvoldoende toe aan de echt belangrijke dingen;
  • Je moet meestal de oplossingen voor je medewerkers verzinnen.

Herken jij jezelf misschien hierin?
Dat zou eigenlijk een heel goed teken zijn!

Het herkennen van je gedrag is namelijk een eerste stap om er vervolgens mee aan de slag te kunnen gaan.
Wil je misschien meer weten over het Development traject voor leidinggevenden?
Lees dan hier verder.

Lees meer
Hoe ga jij om met mensen die heel anders denken?

Hoe ga jij om met mensen die heel anders denken?

Kom jij in je werk nog wel eens mensen tegen die heel anders denken dan jij?
Mensen die je niet eens kunt volgen of waar je je misschien zelfs aan irriteert omdat ze zo anders denken?
Mensen die met ideeen komen terwijl ze minder kennis hebben van het vakgebied dan jij?
Of zit je in een omgeving met “gelijk denkenden” want dat werkt zo “prettig”?

Vaak komt innovatie binnen een branche of bedrijf vanuit onverwachtse hoek.
En ook oplossingen voor problemen worden vaak niet op het zelfde (denk)niveau of door dezelfde manier van denken verzonnen als waardoor ze gecreëerd zijn.
Het vraagt meestal een andere manier van naar een situatie kijken en denken vanuit een ander perspectief om tot een goede innovatieve oplossing te komen.

Een goed voorbeeld van iemand die anders denkt is de “Iceman” Wim Hof.
Waarschijnlijk heb je wel eens van de “Iceman” gehoord.
Hij verricht uitzonderlijke fysieke prestaties die door artsen en wetenschappers tot voor kort als “onmogelijk” werden gehouden.
Wim Hof zit meer dan een uur lang in ijswater, iets wat voor veel mensen al binnen 1 minuut dodelijk zou zijn.
Hij loopt een marathon in de sneeuw in zijn blote bast en loopt in korte broek de Mount Everest op en dat op een leeftijd van 65 jaar.

Een man die dingen verkondigt zoals “ je hebt als mens zelf wel degelijk invloed op de werking van je (autonoom) zenuwstelsel en immuunsysteem” en “ het menselijk lichaam is tot meer in staat dan wij voor mogelijk houden” wat door de meeste wetenschappers en artsen dus tot voor kort als onzin werd afgedaan.

Een man die zelf geen arts is zou meer over het menselijk lichaam weten dan artsen en wetenschappers?
Het boek Koud Kunstje van Wim Hof en Koen de Jong geeft een mooi inzicht in wat Wim allemaal teweeg heeft gebracht.
In ieder geval heeft het er nu toe geleid, door bredere onderzoeken, dat zijn stellingen op waarheid blijken te berusten en dat hij daarmee van wetenschappers en artsen, na jaren door hen belachelijk te zijn gemaakt, zijn gelijk gaat krijgen.

Wellicht hebben we in onze eigen (werk)omgeving ook wel meer “Icemannen” zoals Wim Hof nodig.
Mensen die zich niet laten leiden door de kennis en overtuigingen die er op dat moment al zijn maar dingen vanuit een heel ander perspectief bekijken en vooral uitproberen.
Eigen kennis, ervaring en overtuigingen loslaten en openstaan voor ideeën van mensen die geen ervaring of opleiding hebben op een bepaald gebied, is voor de meeste mensen toch wat lastig. 

Wie laat zich als professional (en helemaal op directieniveau) wel eens inspireren door mensen die andere ideeën hebben over de uitdagingen waar een branche of bedrijf voor staat?
Wie zoekt bewust mensen op die “ ergens geen kennis van hebben” om daar eens het gesprek mee aan te gaan?
Blijven veel professionals niet ronddraaien in hun eigen vertrouwde netwerk van “gelijkgestemden” die nagenoeg de zelfde kennis, ervaring en opleidingen hebben?

Hoe zit jij hierin? Hoe open sta jij tegenover anders denkenden?

Lees meer
Welke kleur heeft jouw parachute?

Welke kleur heeft jouw parachute?

Afgelopen jaren heb ik als coach gemerkt dat er nog steeds veel mensen zijn die voor zich zelf niet helder hebben wat hun specifieke kwaliteiten zijn en door wat voor activiteiten en werkzaamheden ze echt gemotiveerd en geïnspireerd raken.
In het kort gezegd: weten waar je heel goed in bent en wat je heel graag doet.
Je kunt het ook als volgt zeggen: over welke kwaliteiten beschik jij zodat jij altijd je geld zal kunnen verdienen?
En daarmee is de link gelegd naar de titel van dit artikel dat verwijst naar het boek van Richard Bolles What colour is your parachute?

Als je niet helder hebt wat jij in je rugzak aan kwaliteiten hebt zitten, zal je loopbaan waarschijnlijk meer gaan afhangen van toevalligheden dan dat je er op bewuste wijze zelf sturing aan geeft.
Op de vraag: “welke stappen in je loopbaan zijn echt een bewuste keuze geweest?” - zullen veel mensen tot de conclusie komen dat toevalligheden vaak een rol hebben gespeeld. (een vacature die je opeens ziet, een oud-collega of headhunter die je benadert voor een nieuwe baan etc.)

Ook zie ik regelmatig dat iemand na de studie kiest voor een carrière pad dat op basis van maatschappelijke opvattingen als "succesvol" wordt gezien maar dat nauwelijks is afgestemd op de kwaliteiten, interesses, kernwaarden en drijfveren van de persoon zelf.
Ook heb ik regelmatig mensen gesproken die zich na jaren werken realiseerden dat hun keuze voor een bepaalde opleiding niet echt bewust gemaakt was.
De goede studieresultaten bleken meer te maken te hebben met intelligentieniveau en doorzettingsvermogen dan met oprechte interesse in het vakgebied.
En ze realiseerden zich dat hun echte interesse en talenten waarschijnlijk in een andere branche beter tot hun recht hadden gekomen en tot betere resultaten en zeker tot meer voldoening hadden geleid.

Om zelf op een bewuste manier sturing aan je loopbaan te geven is het van belang dat je als professional zelfkennis hebt.
Dus weten wie je bent, weten wat je te bieden hebt zodat je altijd je geld kan verdienen.

Ik ben benieuwd of jij weet hoe jouw parachute eruit ziet?

 

Lees meer
8 Tips als je op zoek bent naar een nieuwe baan

8 Tips als je op zoek bent naar een nieuwe baan

Een nieuwe baan zoeken, dat is pas hard werken. 
Misschien had je je het nooit gerealiseerd maar een nieuwe baan zoeken kan een zeer intensief traject zijn.
Er wordt een beroep gedaan op je doorzettingsvermogen, incasseringsvermogen, creativiteit en pro-activiteit.
En dan praten we nog niet eens over je vaardigheden om een goed en triggerend Linkedin profiel, CV en sollicitatiebrief te schrijven.
Of je vaardigheid om een goed netwerk- of sollicitatiegesprek te voeren.
Kortom er komt heel veel kijken in deze periode.

Soms kan het dan echt lastig zijn om positief te blijven vooral als de periode dat je zonder baan bent, langer wordt. 
Heel vervelend want negatieve gedachtes helpen je niet verder en zorgen er ook niet voor dat je zelfvertrouwen overeind blijft.
En een gezond zelfvertrouwen is een basisvoorwaarde om met succes een nieuwe baan te vinden.

 

Hierbij 8 tips om positief te blijven tijdens je zoektocht.

1. Breng structuur en regelmaat aan in je week.
Als je structuur in je week aanbrengt, hoef je niet elke dag na te denken wanneer je wat gaat doen.De valkuil is dan namelijk dat er weinig tot niks uit je handen gaat komen. Of je zit juist te lang achterelkaar waardoor je veel energie verliest. Maak in je agenda blokken van 2 uur verspreid over de week waarin je echt geconcentreerd aan de slag gaat.

2. Plan activiteiten in je agenda waar je energie van krijgt.
Een nieuwe baan vinden is niet altijd leuk en de werkzaamheden die je daarvoor moet doen, kunnen je veel energie kosten. Het is dus belangrijk dat je ook activiteiten doet waar jij energie van krijgt.
Dat kan gaan om sporten, buiten lopen, lezen, met vrienden afspreken of wat dan ook.

3. Ga vrijwilligerswerk doen.
Bij allerlei organisaties zijn er vrijwilligers nodig. En dat kan ook op jouw vakgebied zijn.
Het zorgt er voor dat je in beweging komt, het geeft een goed gevoel dat je ergens aan bijdraagt, geeft structuur aan je week, versterkt je zelfvertrouwen, is goed voor je CV en het kan je netwerk vergroten.

4. Blijf op de hoogte van wat er zich in je vakgebied afspeelt.
Met alle vormen van (social) media hoef je niet te werken om op de hoogte te blijven van de belangrijkste ontwikkelingen binnen je vakgebied. Je kunt actief zijn op Linkedin, oa. in groepen, interessante artikelen lezen en workshops en seminars bezoeken.

5. Neem “afwijzingen” niet persoonlijk op.
De meeste mensen vinden het lastig of zeker niet leuk om afwijzingen op sollicitaties te ontvangen. Dat je niet voor een gesprek wordt uitgenodigd kan met van alles te maken hebben, maar staat los van wie jij als professional bent.
De match met de functie kan niet optimaal zijn, er zijn zoveel reacties dat men niet iedereen kan uitnodigen, je CV of brief kan niet onderscheidend en triggerend genoeg zijn, de lezer interpreteert je cv niet goed, etc.etc. (kun je zelf trouwens wel wat aan doen natuurlijk)
Maar het feit dat je niet wordt uitgenodigd, zegt niks over jou als persoon of als professional.

6. Vermijd negatieve mensen.
Je kent ze wel, mensen die alleen nog maar negatieve verhalen hebben. Over de branche, over de economie, over bedrijven, over recruiters, over W&S bureau’s, eigenlijk over van alles. (en dan gaan ze dat ook nog delen op Linkedin, niet verstandig trouwens)
Als je met deze mensen praat, verlies je echt energie. Laat dit niet gebeuren.
Laat “negatieve” mensen los in deze periode. Je wordt er echt niet beter en blijer van.
Zoek mensen die positief gestemd zijn. Zij zijn het die je wel verder kunnen brengen.

7. Fixeer je niet alleen op het eindresultaat.
Als je alleen maar gefocussed bent op het vinden van een baan, zul je geen tussenresultaten opmerken.
En elke dag die voorbij is waarin je geen baan hebt, zul je dan zien als een verloren dag.
Een huis bouw je ook niet in 1 dag. Er zijn piketpalen die geslagen worden en tussentijdse resultaten die gehaald worden.
Blik elke vrijdag terug op je week en kijk welke “tussen” resultaten er door je geboekt zijn.
Heb je een goede, unieke brief geschreven, is je CV nu tip-top, heb je een interessant netwerkgesprek geregeld, een goed telefoongesprek gehad, interessante nieuwe mensen ontmoet?
Het kan je echt helpen om de voortgang in je project te blijven zien.

8. Zoek hulp.
Het kan echt lastig zijn om alles alleen te doen. Zoek mensen op die je verder kunnen helpen.
Dat kan een groep “lotgenoten” zijn (De Broekriem bijvoorbeeld) waar je tips en inspiratie kunt opdoen.
Maar let dan wel op dat je niet in “negatieve” verhalen terecht gaat komen.
Of schakel professionele hulp in, van een loopbaan coach bijvoorbeeld.

Een loopbaan coach heeft van dit soort projecten “meer kaas gegeten” dan jij en kan je in dit traject op allerlei manieren bijstaan.

Heel veel succes gewenst!

 

 

Lees meer
Wil je deze woorden in je CV niet meer gebruiken?

Wil je deze woorden in je CV niet meer gebruiken?

Je CV is nog steeds een heel belangrijk document als je op zoek bent naar een nieuwe baan.
Het is eigenlijk jouw visitekaartje, brochure en website ineen. Op basis van wat er in je CV staat en hoe je CV eruitziet, nemen mensen heel snel een beslissing of je interessant voor ze bent.
Of ze je inderdaad, als 1 van de 15, 80 (of 180) sollicitanten uitnodigen voor een 1e gesprek.
Of dat het bedrijf, als ze je CV misschien via via krijgen, wel eens een kennismakingsgesprek met je wil hebben.

Als het zo'n belangrijk document is, waarom lijken mensen dan schijnbaar zo snel tevreden met hun CV?
Is het omdat andere in hun omgeving, (inclusief w&s bureau's) vaak zeggen " O je CV ziet er netjes uit hoor".
Aan een "netjes" CV heb je namelijk niks.
Je moet een "effectief" CV hebben, een CV waardoor je wordt uitgenodigd. Je wil namelijk uitgenodigd worden voor een gesprek, niks meer en niks minder. 

Een CV zou zo geschreven moeten zijn dat de lezer heel snel een duidelijk beeld krijgt over wie jij als professional bent, waar je ervaring ligt en wat jouw toegevoegde waarde zou zijn binnen hun organisatie. 
De vormgeving kan ook zeker kan bijdragen aan het beeld wie jij als professional bent.
De vormgeving kan de lezer als het ware triggeren om meer aandacht aan je CV te schenken.

Binnen enkele seconden neemt de lezer een beslissing of jij interessant voor hen bent of niet.
En deze beslissing bepaalt of je al dan niet wordt uitgenodigd voor een kennismakings- of sollicitatiegesprek.
Die heldere beeldvorming gaat echt niet lukken als je eigenlijk gewoon droog je werkervaring opsomt.
Want realiseer je dat bedrijven vaak heel veel CV’ s ontvangen van mensen die nagenoeg dezelfde werkervaring en opleidingen hebben als jij. Misschien wel 20 of zelfs wel 150.

En toch zal jij met je CV de lezer moeten triggeren om juist met jou in gesprek te gaan.
Je zal dus met je CV echt een beeld moeten schetsen wie jij bent, op welke manier jij je werk doet en waarin jij je onderscheidt van al die anderen.
 

Veel mensen gaan in hun CV kwaliteiten, vaardigheden of eigenschappen van zich zelf opnoemen.
En vaak zijn dat dan ook nog de termen die door het bedrijf in de vacaturetekst zijn geplaatst.
Op basis van de honderden CV’s die ik inmiddels gezien heb, kan ik aangeven welke eigenschappen blijkbaar (nagenoeg) iedereen heeft ☺

Communicatief, commercieel, analytisch, klantgericht, teamspeler, zelfstandig, resultaatgericht, etc.etc.

Realiseer je je wel dat de lezer met deze losse termen eigenlijk helemaal niks kan?
In de eerste plaats denkt de lezer dat je precies deze eigenschappen er in hebt gezet omdat ze in de vacaturetekst stonden.
Daarbij zijn ze veel te abstract en te algemeen.
En het belangrijkste is dat er geen echt beeld over jou ontstaat in het hoofd van de lezer.
Hij/zij kan jou nog steeds niet voor zich “zien”.

Echt een gemiste kans om het juiste beeld over wie jij bent als professional helder over te brengen.
Als je zelf niet helder hebt op welke manier jij als professional werkt, wordt het natuurlijk lastig dat goed over te brengen, zowel in je CV als in een gesprek.
Zelfinzicht en zelfkennis is echt de basis van een goed geschreven CV.

Wat kan helpen is een Kort Profiel over jezelf te schrijven.
Dit Korte Profiel kun je gebruiken voor je CV maar ook als summary voor je Linkedin Profiel.
In dit Korte Profiel kun je een goed beeld schetsen over waar je goed in bent en hoe jij als professional te werk gaat.
In de coachtrajecten die ik met mensen doe, wordt hier veel aandacht aan besteed.
(want niks is erger dan een slecht geschreven kort profiel, dan verlies je de aandacht van de lezer)

 

Ik kan je in dit artikel natuurlijk niet helemaal uitleggen hoe dat in zijn werk gaat maar ik kan je misschien al wel aan het denken zetten.
In plaats van te noemen dat je "communicatief" bent, kun je bv. aangeven dat jij heel goed in staat bent om nieuwe contacten te leggen met klanten, collega’s en/of relaties.

En komt dat dan door jouw enthousiasme en open houding of komt het misschien omdat je heel goed kunt luisteren?

Op basis van wat kun je over je zelf zeggen dat je een goede leidinggevende bent?

Welke kwaliteiten zorgen ervoor dat je een goed team bouwt waardoor de resultaten in je team verbeteren?

Door welke kwaliteiten zorg jij er voor dat jouw projecten binnen tijd en budget verlopen?

En deze “vertaalslag” kun je dus op allerlei kwaliteiten van je zelf toepassen.

Op deze wijze krijgt de lezer een beeld over wie jij als professional bent en waarom ze met jou in gesprek zouden moeten gaan.
En dat is toch precies wat je wilt?

Kortom: 

De manier waarop jij je CV schrijft bepaalt in grote mate of jij al dan niet voor een gesprek wordt uitgenodigd.

 

Veel success gewenst!

Lees meer
Weet jij altijd wat je wilt?

Weet jij altijd wat je wilt?

Precies weten wat je wil is niet altijd makkelijk.
Het lijkt erop dat veel mensen makkelijker aan kunnen geven wat ze niet willen dan wat ze wel willen.
En toch is dat eigenlijk wel apart helemaal als je naar (kleine) kinderen kijkt.
De meeste kinderen weten heel goed wat ze willen (en trouwens ook wat ze niet willen…).
Kinderen laten vervolgens ook op zeer heldere wijze weten wat ze precies willen en gaan er dan ook echt alles maar dan ook alles aan doen (voor ouders kan het nu heel lastig worden…….) om te krijgen wat ze willen.
Kleine kinderen weten dus blijkbaar intuitief precies wat ze willen en gaan dan heel "gefocust aan de slag” om dat wat ze willen ook te realiseren.
Kinderen maken als het ware gebruik van hun eigen innerlijke “kompas”.

Varen met een kompas maar ook keuzes maken met een innerlijk kompas is een stuk makkelijker dan zonder.
Voor ons als volwassenen lijkt het een stuk lastiger om precies aan te geven wat we willen, waarom we dat echt willen en daar dan ook met volle inzet voor te gaan.
Het lijkt er op dat veel mensen in de loop van de tijd hun eigen innerlijke kompas kwijtraken.
Mijn verklaring hiervoor is dat naarmate je ouder wordt je ratio het langzamerhand gaat overnemen van je intuitie.
En met je ratio “verzin” je vaak doelen b.v. omdat dat maatschappelijk de norm is of omdat anderen die doelen ook hebben.
Maar als het “verzonnen” doel eigenlijk niet is wat jij werkelijk wilt, zie je meestal dat je het doel niet helder communiceert en dat je er ook niet helemaal voor gaat.
Met als resultaat dat je je doel dus niet gaat halen. 

Weten wat je wilt, geeft richting en kracht aan je handelen.
Pas als je helder hebt wat je wilt, kun je in actie komen.Wat je nodig hebt, is dus een doel. 

Want als je je doel niet kent, richt je niet en zonder te richten heb je een zeer kleine kans je doel ook echt te bereiken.

Voor veel mensen is dat doel dus niet helder. Wat kun je dan doen?
Op dat moment kun je een soort van “tussen” doel formuleren. Je eerste (tussen) doel is dan bijvoorbeeld dat je helder wilt krijgen wat je nou precies wilt. En daarmee ga je dan als eerste mee aan het werk.

Het niet weten wat je wil komt ook bij veel goed opgeleide professionals voor.
Veel van de mensen die ik coach vertellen mij dat ze een andere baan willen maar dat ze niet precies weten wat voor baan.
Maar als je niet weet wat voor baan je wilt, waarom je dat wilt en waarom jij denkt dat je daar uitermate geschikt voor bent, dan wordt het toch echt lastig.
Of als ZZP’er aan de slag willen (of al zijn) maar eigenlijk niet precies weten welke kant je op wil.
Wat wil je zelf met jouw dienstverlening bereiken? En wat wil je met jouw dienstverlening voor je klant bereiken?
Wat onderscheidt jou als ondernemer van anderen?

De vraag “Wat wil je precies ?” kan wat mij betreft dus niet vaak genoeg gesteld worden.

 

 

Lees meer
Welk verhaal hang jij op in de lift?

Welk verhaal hang jij op in de lift?

Ongetwijfeld heb je wel eens gehoord van een Elevator Pitch.
Stel je staat in de lift (of waar dan ook) en iemand raakt met je in gesprek en hoort dat je op zoek bent naar een nieuwe baan.
Zo iemand vraagt dan aan je: " Wat voor baan zoek je precies?" of " Wat zoek je en waar ben je heel goed in?"
Diegene kan misschien wel een potentiële werkgever zijn of iemand die graag bereid is jou te helpen door je in zijn of haar netwerk te introduceren.
Maar die persoon wil dan wel snel en duidelijk weten wat je precies zoekt en ervan overtuigd raken dat jij de nodige kwaliteiten, kennis en ervaring hebt om dat ook inderdaad te kunnen doen.
Anders gaat hij/zij je natuurlijk echt niet helpen.

De elevator pitch (of geef het een andere naam) voelt voor veel mensen als niet zo prettig.
Ze hebben het gevoel dat ze zich zelf aan het verkopen zijn en het komt allemaal zo "overdreven" over.
Een dienst of product verkopen gaat ze makkelijker af dan zich zelf verkopen.
Maar als je er over nadenkt zou het toch heel gewoon moeten zijn dat jij kort en krachtig kunt vertellen naar wat voor soort baan jij op zoek bent en dat je ook duidelijk aan kunt geven waar je talenten, kennis & kunde liggen?

Leuk dat je een product kunt verkopen maar is het niet handiger in het leven als je je zelf wat beter leert te verkopen?
Als ik  aan mensen de vraag stel "Wat zoek je precies?" of "Waar ben je erg goed in?"  gebeurt het vaak dat mensen hun werkervaring gaan opnoemen. Ik heb zoveel jaar dit gedaan en zoveel jaar dat gedaan etc.etc.etc.
Leuk, interessant maar dat vraag ik eigenlijk niet. En afgezien daarvan gaat zo'n verhaal " in de lift" natuurlijk veel te lang duren.
Of mensen geven antwoorden als: ik heb goede communicatieve vaardigheden, ben heel analytisch, kan goed in een team werken, ben creatief etc.etc
Maar weet je wat zo lastig is met deze antwoorden?
Die termen zijn te abstract, te veel omvattend. De lezer of de luisteraar kan zich op deze manier echt nog geen goed beeld van jou vormen.

De basis van een goede elevator pitch is zelfkennis.
Gewoon op een rijtje hebben wat jouw ding is, weten wat je goed en makkelijk afgaat. Weten welke kwaliteiten jij hebt waardoor bepaalde werkzaamheden jou veel beter afgaan dan een ander.
Ik hoor je denken " ja kun je wel zeggen Angela maar ik vind dat niet zo makkelijk" .
En dat is zo, we hebben het vaak niet meegekregen om eens goed over ons zelf na te denken.
Afstand te nemen en echt te zien hoe we in elkaar steken en wat wij met onze talenten tot stand kunnen brengen.

Ik zelf heb er ook jaren moeite mee gehad.
Wel het gevoel hebben dat je iets kunt maar het niet goed onder woorden kunnen brengen.
Wat je in ieder geval kunt doen is aan andere mensen vragen of ze kunnen aangeven waar jij goed in bent.
De mensen om ons heen kunnen vaak beter onze  talenten herkennen dan wij zelf.

En je kunt proberen abstracte begrippen als "goede communicatieve vaardigheden"  te vertalen in concrete activiteiten.
Dus voor de ene persoon zal dat zijn: "Ik ben goed in het aanboren van nieuwe relaties en voor de ander is dat " ik ben goed in het onderhouden en uitbouwen van bestaande contacten.
Of " ik kan goed luisteren waardoor ik het probleem achter de vraagstelling snel helder krijg". Of " ik ben sterk in het lostrekken van vastgelopen onderhandelingen".
Wat je als je het ware doet is de zin aanvullen: Met mijn communicatieve vaardigheden zorg ik ervoor dat .........
En dat kun je ook toepassen op Analytisch zijn, Resultaatgericht zijn, etc.etc.

En met dit soort zinnen krijgt een luisteraar (of lezer van je CV) echt een beter beeld waar jouw toegevoegde waarde ligt, wat jij voor het bedrijf kunt betekenen.

Veel succes gewenst!

 

 

Lees meer